13 Aug

Предвиждащ и реагиращ маркетинг

[sg_popup id=1] Предвиждащ и реагиращ маркетингСъздава ли маркетингът потребности? Това е най-актуалния и спорен въпрос. Според повечето автори обаче, маркетингът не създава, а открива или така да кажем разкрива „латентни” потребности.

Според степента на новост на удовлетворяваната потербност маркетинга може да се класифицира на три нива: реагиращ, предвждащ и създаващ потребности маркетинг.

Реагиращ маркетинг е този, който открива съществуваща потребност и може да я задоволи.
Хората имат нужда от различни неща и повечео от техните потребности са очевидни- нужда от шампоан против пърхут, хапчета за отслабване, паста за зъби, прах за пране с ефект на омекотител. Общо взето този тип маркетинг наблюдава и изследва проблемите или липсите, които хората имат и прилага техники за създаване на продукти, които да ги задоволят.

Предвиждащ маркетинг е този, който открива новопояваващите се скрити потребности. Рискът тук е по-голям, но възможността за създаване на иновация и ледерство в нова ниша го компенсира. Тук маркетинга отново анализира нуждите на хората, но се опитва да създаде не очевидни решения,а решения „с една крачка напред” от нуждите. Отново при анализа се прилага тази техника- нуждите не са само тези, които хората демонстрират, а и допълнителни, произтичащи от откритите или несвързани с тях.

Променящ потребностите маркетинг е този, при който на пазара се предостават нов вид продукт или обслужване, кото не са съществували дотогава. Такъв е маркетингът на компанията Сони, която през миналия век направи много виведения на технологичния пазар като въведе уокмена, видеомагнетофона и т.н.. Ненапразно девизът на вече покойният президент на компанията гласи: „Аз създавам пазари”. Имайки задълбочени анлизи върху основните потребности на хората, маркетолозите имат възможността да предвидят или „насочат” нуждите на потребителите или да им предложат нещо, което ще удовлетвори иначе много по-късно възникваща нужда в по-ранен момент. И да създаде по този начин иновация, присъща на най-напредничаво мислещите компании.

Според мен маркетинга отдавна не е само реагиращ, основно е предвиждащ и бъдещето му е в създаването на потребности. Това ни дементсрират големите компании, създали продукти, за които потребителят не е и подозирал, но посреща с голяма приемственост, използва да степен, че този подукт задоволява една неподозирана, но вече създадена и неотменна потребност. Примери: I-Phone. Хората използваха мобилните си телефони много, интеренета също. Може би им се е искало да могат да го правят едновременно, но никой не е подозирал, че може да се създаде толкова функционална комбинация, прибавяйки обаче много повече функции, които никои не е усещал като нужни, но сега потребява с голяма охота, чувствайки своя I-Phone за незаменим.

А дали това всъщност не е именно създаването на потребности?

    Comments

  1. August 13, 2009

    добър ден г-жо Крънджилска,
    няколко пъти съм създавал нови пазарни ниши.
    много е трудно.
    там, където не успях – срутих стария пазар и така ставах един от водачите.
    успях дори срещу Кока Кола България, а това е сериозен тест.

    има още един вид – ликвидиращия маркетинг.
    по този начин променях и моделирах пазара.
    и се га го правя.

  2. August 13, 2009

    Владимир,

    Много е интерсно това за ликвидиращия маркетинг. Хубаво е да се допълни към темата. Би ли дал кратко описание с няколко думи за това какво представлява този вид маркетинг. На мен ми стана любопитно, а е по-добре чуя мнението на човек, който го е изпробвал вместо да търся други източници.

    Поздарви

  3. August 13, 2009

    Случая “Кока Кола”.

    Изпратих писма с мои идеи на Кока, Пепси, Девин и други мастодонти.
    Поисках доста пари .
    Явно не повярваха, че САМ човек може да промени пазара.
    Представителят на Девин ме нарече “идиот”.
    Изгониха го скоро.
    Другите ми отговориха може ли повече информация ? ? ?

    Реших да се пробвам “Про Боно”.
    От интернет ивадих делото , което Кока Кола загуби срещу Нестле.
    Британски съд осъжда Кока Кола да разрешава /!/ на собствениците на заведения и магазини в които има витрини на Кока Кола да поставят и вода на Нестле.
    Край с монопола на Кока Кола !
    Няма значение, че витрините са нейни.
    Показвах на хиляди магазинери в България правото на Нестле – минерални води.

    Предполагам, че малко хора знаят – Нестле е сред най-големите бутилиращи вода компании.

    Кока Кола се принуди да промени цялата си организация.
    ВМЕСТО да ме наемат.
    Срещу мен извадиха мобилни екипи – по 4-6 човека с 2-3 коли. Пътувахме из България като автовлак.

    Освен това помагах на Пепси да усили позиции.

    ПРО БОНО промоцирам Kinnie.
    Ако Малта вкара Kinnie на морето ще видим Кока и Кола колко пари са загубили с една грешка.

    Девин не смея да коментирам.
    Там е история – продадоха я.

  4. August 13, 2009

    Здравейте Владимир,

    Благодаря за комантара. Нистина впечатляващи са историите, които споделяш с нас- това показва впечатляващ опит. Идеята за ликвидиращ маркетинг е наистина бомба със закъснител- ако се приложи може да направи огоромни промени както доказваш и с примерите си.

    Пожелавам ти успех в нелеката борба, която си поел и развитие на маркетинговата мисъл с още идеи, идващи от практиката- ще се радваме да ги чуем.

    Поздрави,
    Вили

  5. August 13, 2009

    Г-жо Крънджилска, ходих няколк опъти в ФЖМК на среща със студенти. Да ми задават въпроси и да показвам как бих реагирал в ситуация.

    Въпросите им бяха от рода : колк овзехте при … , мног осте стар, …. много сте слаб, дебел, или мълчание.
    За тях бе по-добре д адойде една или друга “лелка” и да им чете Филип Котлър.

    Котлър ще го продам за месо за кайма. Този човек не би издържал при нашата простотия и 1 седмица .
    НА ПЪРВА ЛИНИЯ !

  6. August 13, 2009

    Много грозно и грубо – но вярно.

  7. August 13, 2009

    Освен това – НЯМАМ нито един лев бюджет за реклама. Никога не съм имал.
    Всичкосъм правил отстрани.
    Ликвидиращ удар с чужди грешки.
    АЙКИДО – маркетинг

  8. August 14, 2009

    Филип Котлър развива своите познания в среда, която е различна от нивото на нашия пазар и там неговите идеи имат голямо приложение.

    В България особенно по отношение на разбирането за маркетинга нещата не са на необходимото ниво. Една от главните причини е свеждането на маркетинга само до едното “П”, а иманно “Промоции”. Когато другите функции на маркетинга са поверени на други хора доста от нещата остават неприложими. Отделен е факта, че там където Филип Котлър намира най-благоприята почва отдавна са преминали границата на четирите П-та и са се насочили към много по-глобални проблеми на маркетинга, които предстоят да се разискват тук в следващите няколко десетилетия.

    По въпроса за студентите. Наистина наред с многото инициативни и можещи млади хора изкривената представа за маркетинга тук дава отражение и върху една друга група. За тези, за които маркетинга е само мода и наизустени фрази и методологии една лекция или процес на обучение свързан с реалностите на нашия пазар ще се стори недостатъчно интересна и завладяваща.

    Иска ми се тази мода да отмине колкото се може по-бързо и да останат само хората, които имат потенциала да са професионалисти в областта и да я развиват.

    Бих препоръчал следното: Повече четене и практика и по-малко говорене за маркетинг!

  9. August 14, 2009

    Съгласен съм .
    От години говоря, че Филип Котлър не е най-подходящият гуру за България. Не искам да съм груб.
    Вие по-интелигентно описахте евентуалните му проблеми тук.

    Има още един вид маркетинг, който не се практикува в Родината.

    Маркетинг на персонала !

    Всичките ни проблеми са от нежеланието да се практикува подобен род маркетинг.
    Той не е описан от г-н Котлър, защото там не са имали проблеми с партизани и войводи.
    Тук факултетите и адвокатите са длъжници на България. Ако ПРО БОНО няколко адвокатски кантори разпространят договори за фирмено обучение и защита на информацията – ще може в уговорения срок работодател и работник да са спокойни. Работникът ще учи и дава всичко от себе си. Той ще знае, че след като изтече договорът му в тази фирма – ще се издигне.
    И пак . И пак . И пак.

    Нито една от фирмите , които съм консултирал не желае да каже, че ме е наемала. Защото ще се изложи. Зашото не искат да признаят, Президентите , че са имале нужда от такова животно.
    Никй от тях не би си признал колко пари ми е платил предварително – при стискане на ръцете.

    Това е .
    И затова ние, които знаем си връщаме, както знаем. А много знаем. Страшно е.
    Весели почивни дни !

  10. August 14, 2009

    Проблема с персонала наистина е наболял и ще му отдадем нужното внимание в специална тема отделена за него. Там ще се радвам да чуем и твоето мнение по начините за решаването му.

    Наистина като се започне от кварталния магазин и се стигне до банките, инвеститорите губят страшно големи суми от неправилен маркетинг по отношение на персонала. Както казах ще говорим по-подробно.

    За инвестициите в служителите трябва така да се каже “политическа воля” от страна на мениджмънта и далновидност за потенциалната печалба от развитието на такива хора за компанията. Тук може би проблема е страха тези хора да не отидат и да облагодетелстват някой друг когато бъдат вече добре подготвени.

    Малко са тези, които осъзнават, че ако това се превърне в практика на пазара на труда ще има квалифицирани кадри като цяло и те също ще се възползват от тази си политика макар и по заобиколен начин.

    Планираме малка почивка и се надяваме, че читателите на сайта ще имат търпение до съвсем скорошната вълна от нови статии за което използвам случая да съобщя.

    Винаги ще се радвам да дискутираме по различни проблеми!

    Така и другите читатели откриват нов поглед към темата, както и възможност да се включат в диалога (което е важно в процеса на търсене на решения)!

    Весели почивни дни и на теб!

  11. August 14, 2009

    Владимир,

    Подкрепям с две ръце идеята ти за размисли върху управлението на пеерсонала- важна част от маркетинга и мениджмънта, крайно изоставена от българските мениджъри.

    Наистина ще бъде поставен фокус върху тази тема с материали и от наша страна, а ти продължавай да споделяш ценния си опит и да даваш добри идеи за размисъл на нас и нашите читатели.

    Хубав уикенд!

  12. August 16, 2009

    Добър ден, малко яснота по въпроса:
    http://vladimirproperty.com/component/option,com_hotproperty/task,view/id,559/Itemid,/

  13. August 23, 2009

    Здравей Владимир,

    Макар и с известно закъснение ще отговоря на последния ти коментар.

    Благодаря за интереса по темата и за разясненията и вижданията, които споделяш с заинтересованите от материята.

    Продължавай в същия дух и знай, че винаги си добре дошъл в http://www.GVtrend.com за коментар!

    Хубави дни

Comments are closed.